Tre mindfulness frågor, som du ställer dig själv, kan ge dig känslan av att din tid saktar ner och att du får mera kontroll över ditt liv. Du kommer att minnas mer och dina dagar får ett tydligare innehåll. 

Fråga dig själv:

Vad är du är tacksam för idag? 

Vad ser du fram emot imorgon?

Vad vill du drömma om inatt? 

Abstrakt bild med Tre Mindfulness Frågor

Livet Rinner Snabbt Förbi

För många av oss så verkar livet springa väldigt snabbt förbi. När vi blivit vuxna, fått jobb och kanske familj, så snurrar åren på i en allt snabbare takt. Jobba, äta, sova, jobba, äta, sova, samma rutiner dag som natt. 

Då är det inte konstigt att du ibland stannar upp och tänker, var tog mitt liv vägen? vad hände? Hur kan jag ha blivit gammal så snabbt?

Problemet är att du låter allt gå på rutin och autopilot.

Du går på Autopilot och Rutin

Du låter dom flesta saker hända och ske utan att du ens märker att dom sker. När saker  och ting upprepas på samma sätt hela tiden så har vårt sinne en förmåga att låta det ske på autopilot och då behöver inte hjärnan belastas med rutin arbetet. 

Och när det går på autopilot så kommer du inte att minnas på samma sätt som om du är medveten och har kontroll på tiden.

Mindfulness för att Sakta Ner Tiden

Så hur kan du bromsa upp flödet av händelser som ständigt går på autopilot och få en starkare uppfattning av tid och rum?

Svaret är mindfulness, att vara närvarande i nuet och att vara medveten om dina tankar, känslor och handlingar.

Mindfulness och att vara närvarande i nuet kan du uppnå på olika vägar. Och det är ingen fara att experimentera själv för mindfulness kan aldrig bli fel. 

Här är en enkel sak som du kan börja med för att få lite mera fokus på nuet och kanske sakta ner ditt liv en smula, sova bättre och vakna piggare. 

Hand med tre fingrar symboliserar Tre Mindfulness Frågor

Tre Viktiga Mindfulness Frågor

På kvällen när du har lagt dig ställer du tre frågor till dig själv.

1: Vad är du är tacksam för idag? 

Tex.något som har hänt dig eller som du har gjort för någon annan. Det kan vara vad som helst, stort eller litet, som har haft en positiv inverkan på din dag.

Den här frågan kommer att ge dig tillfälle att tänka igenom hela din dag för att hitta det som varit extra positivt. Du kommer inte bara att hitta det som är bra utan du kommer att återkalla och minnas en stor del av den dag som gått. Därmed känner du dig mera närvarande och att tiden inte bara har gått.

2: Vad ser du fram emot imorgon? 

Är det jobbet eller att du ska vara ledig? En mysig frukost, fint väder, ett samtal med en vän eller en promenad i solen (eller regnet). 

Den här frågan kräver att du blickar framåt i tiden och föreställer dig vad som kommer att hända imorgon. När du har något att se fram emot skapar det en naturlig förväntan och ett driv. Du kommer att känna dig motiverad när du vaknar. Det kommer troligen att vara det första som dyker upp i ditt medvetande.

3: Vad vill du drömma om inatt? 

Den här frågan får dig att fundera över dina innersta önskningar. Att tänka över vad du vill och är påväg, över din riktning och ditt syfte. Vilka saker, personer och skeenden som är riktigt viktiga för dig.

Tre enkla mindfulness frågor som kan få din tid att sakta ner. Som gör att du minns mer av din tid och ditt liv. Frågor som får dig att komma närmare nuet och gör att mindre går med automatik och mera blir gjort medvetet.