2 Minuters promenad

 

2-minuter-om-dagen klocka och timmglas

 

2 Minuters promenad minskar risken med för tidig död

Vi faller alla in i vanor och ovanor, många som inte är bra för oss. Sedan kan det kan kännas som ett stort steg att försöka bryta sina vanor. Men behöver det inte vara så stora saker som behöver förändras. Du kan med små medel komma en bra bit på vägen till  bättre hälsa.

Här är två enkla saker som kan få en stor betydelse för din hälsa. 2 Minuters promenad minskar risken med för tidig död. Om du sitter mycket på dagarna, på jobbet, i bilen eller bussen, hemma med en bok eller framför teven, stig upp och gå omkring 2 minuter varje timme.

Promenad varje dag

💜 Bara genom att stiga upp och gå omkring i ett par minuter varje timme, så minskar du risken med förtidig död med en tredjedel. Långa perioder av stillasittande rubbar cirkulationen i dina muskler och organ. Försök att stå upp när du tillexempel ser på teve eller pratar i telefon. Ta en bensträckare varje halvtimme så kommer du inte bara att få bättre hälsa utan din produktivitet kommer att öka med din ökande hälsa. Helst en liten promenad utomhus varje dag också, det kommer att göra underverk med din hälsa. Större än du kan tro.

2-minuters-promenad provrör

💜 Den andra vanan som kan ha en stor påverkan på din hälsa är vad du dricker. Byt ut söta drycker mot vatten så minskar risken för diabetes med 25 %. Om det är svårt att helt sluta med söta drycker så är det en bra början att byta ut en eller ett par varje dag mot vatten. Eller prova grönt te. Med grönt te slipper du det ohälsosamma påslaget av socker. Du får också många positiva effekter från grönt te.

Detta har konstaterats i två separata studier. I studien om träning var man förvånade att en så liten förändring som ett par minuters promenad hade så stor påverkan på hälsan. Idealet är fortfarande 2-3 timmars aktivitet i veckan, men även denna lilla förändring hade markant påverkan.

Träningsstudien gjordes på 3626 personer under 3 års tid på Utah School of Medicine. Studien om dryckesvanor gjordes på Cambridge University.

Promenad är hälsa

Så kom ihåg Promenader är hälsa och söta drycker är nått som du absolut inte behöver. Ett par koppar grönt te och en promenad och du är på god väg mot ett hälsosammare liv. 😊

 

Leave a Reply

4 × 4 =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.