Stärka immunförsvaret

stärka immunförsvaret grönsaker o frukt

6 Tips hur du kan stärka ditt immunförsvar

Hur du  kan stärka immunförsvaret är en kunskap som kan vara av livsavgörande betydelse för dig. Nått som alla bör veta och dra nytta av. En enkel livsstilsförändring som räddar dig från sjukdom och lidande.

Kanske känner du att ditt immunförsvar är dåligt och att du ofta blir sjuk. Du kanske tror att ditt immunförsvar är förutbestämt och att det inte går att göra så mycket åt. Men du kan enkelt stärka immunförsvaret.

Hur förbättra immunförsvaret

Det forskning allt mer har kunnat bevisa är att vi kan påverka vårt immunförsvar i allra högsta grad. Genom några enkla förändringar i din livsstil kan du boosta ditt immunförsvar att försvara dig mot sjukdom och hålla dig frisk. Det är inga stora dramatiska omsvängningar som behövs, och varje liten förändring gör att du håller dig frisk och sund längre. Det är alltid en bra idé att öka ditt immunförsvar, att hålla dina energinivåer uppe och ditt immunsystem robust. Ett starkt immunförsvar gör mer än lindra förkylningar. Det bekämpar även allvarligare sjukdomar som hepatit, leukemi och cancer.

Boosta immunförsvaret med mat

Stärka immunförsvar-kost

Kosten är mycket viktig för att du ska få ett bra immunförsvar. En kost rik på antioxidanter och vitaminer kan boosta din resistans mot infektioner. Det behöver varken vara dyrt eller svårt att äta rätt för ett bra immunförsvar. Minimera kött och fokusera istället på frukter, grönsaker, nötter, frön och baljväxter, de är rika på antioxidanter, hälsosamma fetter och fibrer för att stödja din immunhälsa. Bär är till exempel mycket bra för ditt immunförsvar. Bär som ofta växer vilt och är gratis att plocka. Fyll din tallrik med grönsaker och frukter i olika färger, gröna. Röda, gula.

Läs om våra Svenska Superbär

Alkohol stör immunsystemet och försämrar kroppens förmåga att förebygga infektioner. Drick måttligt, och helst rött vin. Det innehåller resveratrol, vilket i måttliga mängder stöder immunförsvaret.

Stärka immunförsvaret med vitaminer

Stärka immunförsvar-vitaminer

Försök att få med några av dessa på varje tallrik, vattenmelon, citron, vitlök, ingefära, gurkmeja, mynta, bär, Cayennepeppar. Variationen kan aldrig bli för stor, många bäckar små leder till ett starkt immunförsvar. Även vatten är viktigt för att få ett fullt fungerande immunförsvar. Se till att dricka tillräckligt med vatten och använd helst inget annat än vatten som måltidsdryck.

Immunförsvaret och sömn

Sömn är en av de viktigaste faktorerna när det gäller att få ett starkt immunförsvar. Även här är forskningen rörande enig, tillräckligt med sömn är ett måste för ett starkt immunförsvar. I studier har man visat att den som sover 6 timmar eller mindre per natt har betydligt högre sjukfrånvaro än dom som sover minst 7-8 timmar per natt. Så en god nattsömn är avgörande för ett starkt immunförsvar och kronisk sömnlöshet ökar din mottaglighet för sjukdom. Hjälp vid sömnrubbningar.

Stärka immunförsvaret med träning

Stärka-ditt-immunförsvar-med-träning

Att du rör dej mer är ett bra sätt att få fart på immunförsvaret. Kroppen är gjord för att vara aktiv. Vila är också viktigt men det kan det, som du vet, bli lite för mycket av. Att sitta för mycket stilla är ett dråpslag mot immunförsvaret och gör dig tung och trög. Rör på dig minst 20 min tre gånger i veckan, så att hjärtat får jobba. Du behöver inte tokträna för att få bra effekt utan en lättare ansträngning räcker. Så det finns inga ursäkter att inte ta tag i din träning.

Studier tyder på att överskott av kroppsfett triggar inflammation och stör immunsystemet. Dessutom ökar fetma risken för komplikationer och död från influensa infektioner.

Stress påverkar immunförsvaret

Avstressande aktiviteter såsom att promenera, meditera, sova, skratta och älska är en dunderkur för ditt immunförsvar. Avsätt tid för att stressa av. Tid för att roa sig, bara vara i lugn och ro eller för meditation och lugn. Natur och djur har också en avstressande effekt. En stilla promenad i en skog eller park gör underverk mot din stress. Yoga kan öka immuniteten genom att sänka stressen, minska inflammationer och upprätthålla kroppens nivåer av cytokiner, kemikalier som reglerar immunsvaret.

Kronisk stress reglerar ner immunsvaret genom att förändra cytokiner, öka inflammationer och undertrycker immun skyddande celler. En ständigt pågående stress kan med tiden bidra till cancer. Depression och ängslan har motsatt effekt och undertrycker immun systemen. När immunsystemet fungerar dåligt är det lättare att du blir sjuk och det i sin tur ökar stressen och du kan hamna i en rundgång av ängslan och ineffektivt immunförsvar.

Stress och utbrändhet.▶

boosta immunförsvaret snabbt

Använd en naturlig kur för att höja din försvarsförmåga mot sjukdomar. Ta olivbladsextrakt, Echinacea (röd solhatt) eller vitlök vid första symptom på någon infektion. Dessa kraftfulla medel stimulerar immunförsvaret och förebygger och förkortar infektioner.

Håll koll på infektioner

Håll koll på pågående infektioner som lastar ner ditt immunförsvar. Detta kan vara till exempel tandköttsinflammation eller allergier. Sådana mer eller mindre permanenta inflammationer bryter på sikt ner ditt immunförsvar. Om möjligt försök att bli av med dessa så att ditt immunförsvar kan byggas upp, helst på naturlig väg. Övervikt är ett exempel på en pågående inflammation som försämrar immunförsvaret.

Leave a Reply

17 − fyra =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.