Hur blir man en lycklig människa

Hur blir du en lyckligare människa?

Hur blir man en lycklig människa? Är du glad? Är du lycklig? Om inte, varför är du inte glad och lycklig? Trots att du troligen har alla materiella saker och pengar som du kan behöva? Du har kanske ett stort fint hus eller en bra lägenhet, en bra bil och alla kläder och prylar som du behöver, men ändå är du inte nöjd med ditt liv, Varför? 

I det här inlägget ska jag försöka visa dig några beprövade gyllene regler för att leva ett enklare, mera harmoniskt, stressfritt och lyckligare liv.

Bli gladare och nöjdare

Livet kan kännas som en berg-och dalbana, en bana som vi alla sitter fast i, ena stunden är du på väg uppåt och allt är bra, och i nästa stund är du på väg neråt med en väldig fart. Banan slutar aldrig att gå och stannar aldrig kvar på samma ställe och i samma position. När du är nere försöker du hantera dina känslor och behålla kontrollen. Sen inväntar du  det som så småningom lyfter dig igen eftersom ”förändring” är tidens gång och tiden aldrig står still. Upp, ner, upp, ner.

“Bara dom är lyckliga som har sitt sinne inriktat på något annat än sin egen lycka”

J.S.Mill

Din lyckonivå

Alla undersökningar på hur lyckliga människor känner sig visar att pengar och materiella ting har en väldigt liten och begränsad påverkan på vår lyckonivå. En större vinst eller löneförhöjning tex. har en positiv påverkan på din lyckonivå endast under en kort tid, 3-5 månader. Sedan faller du tillbaka till samma lyckonivå som du hade innan vinsten. Läs mer om Lycka.

Hur blir man en lycklig människa?

Så om du vill uppnå större och mera bestående lycka är det andra mål, än mera pengar och saker, som du ska sträva efter.  Det är dock inte så enkelt att ta sig ur den onda cirkeln av jobbstress och jakt på pengar, prylar och status.  Det är lätt att hamna i samma ekorrhjul igen eftersom du tenderar att bortse från vad det är du verkligen vill, och inte ser var den sanna lyckan ligger och hur du kan nå den.

kvinna bland blommor - Hur blir man en lycklig människa

Så ”hur lever du ett enkelt liv och är lycklig”, Här kommer 6 tips på hur du kan styra om din tillvaro för att leva ett lyckligare liv.

6 Tips för ett lyckligare liv.

1.Hitta energitjuvarna

Hitta de energikrävande och olämpliga människorna i ditt liv och lösgör dig från kontakten och påverkan från dom.

Ditt första steg mot lycka är att rensa bort vad som är onödigt och ohälsosamt och att undvika negativa människorna runt omkring dig. Negativa människor har sina egna problem att brottas med. Dessa människors negativitet smittar alltid av sig på dig, drar ner dig, gör dig osäker och olycklig.

Tänk dig att ditt liv är som att sitta på ett tåg, några passagerare kliver av och nya kommer ombord, så försök att göra plats bredvid dig för rätt personer. Personer som fyller dig med positiv energi, som lyfter dig och som uppskattar din kärlek, omtanke och vänskap. 

Släpp dom negativa människorna och glöm inte att lära dig av dina tidigare misstag, så att du är redo nästa gång som en person med dålig och negativ energi dyker upp.

2. Fokusera på vad du verkligen vill och behöver. 

Försök inte leva upp till andra människors förväntningar. Ofta spenderar vi mycket pengar på att köpa stora, fina, dyra saker för att imponera på andra och glömmer hur mycket värdefull tid vi får offra för att få alla dessa materiella saker. 

Tid som hade kunnat användas till andra mera positiva, livfulla och kreativa aktiviteter. Så småningom, när du har alla dessa saker, som du har jagat och jobbat för att få, så känner du dig fortfarande rastlös och olycklig. Då inser du att det inte var det här som du letade efter. 

Du kanske  imponerar på alla omkring dig, men inuti är du fortfarande tom och du får fortsätta söka efter dina drömmar. Så lägg inte din tid på att uppfylla andras förväntningar. Fokusera först på dig själv och låt aldrig andra diktera vad du ska göra med och av ditt liv. Omvärdera vad som är viktigt för dig och behåll fokus på det. Var noga med att ha en balans mellan arbete, din familj, dina vänner och dig själv.

“Vi köper dyra saker för pengar vi inte har 

för att imponera på människor vi inte känner eller gillar”


3. Släpp osämja och bitterhet och fokusera på det positiva.

Världen är full av onda och goda människor, de flesta bryr sig inte om dig och dina känslor överhuvudtaget. Själviska människor kommer inte ångra eller be om ursäkt för sitt dåliga beteende mot dig. De kan ha skadat eller kränkt dig tidigare, men det är upp till dig om du fortfarande ödslar tid och energi på att grubbla på vad som har hänt tidigare. Tankar på det negativa som varit, leder dig ofelbart till oro och missnöje, och det kommer bara att låta smärtan finnas kvar. 

fokusera på nuet eftersom du inte kan förändra det förflutna, men nuet ligger fortfarande i din hand, nuet kan du förändra och påverka. Så gör det bästa av nuet med positiva och konstruktiva tankar, som leder dig framåt mot större lycka och harmoni.

“Lycka är god hälsa och dåligt minne”

Ingrid Bergman

4. Värdera dina små prestationer och framgångar.

Har du ett litet hus, lägenhet eller en vanlig bil? Hur många barn har du? Är du och dina barn friska och lever trygga och sunda?  Många människor svälter ihjäl eller går under av sjukdomar . 

Titta på våra sjukhus, människor kämpar med svåra sjukdomar och handikapp. Eller tänk på föräldrarna som fostrar ett barn som lider av psykisk eller fysisk sjukdom. Föräldrar som får omvärdera hela sitt liv och leverne.

Du är lyckligt lottad jämfört med dem. Så var tacksam för vad du än har, istället för att jaga pengar och status. I sökandet efter pengar kommer du att behöva offra din kärlek och den tid som du har för dina nära och kära, och avleder dig från att leva ett lyckligt och enkelt liv.

Hur blir man en mera positiv och lycklig människa?

Att ha ett positivt sinne är grunden för ett enkelt och lyckligt liv. Så hur kan du ändra dig från ett negativt tänkande till en mera positiv attityd, låt oss utforska

5. Hur du tränar hjärnan för positivitet

Ditt sinne är precis som en maskin. Din hjärna kontrollerar dina känslor, och lycka, sorg, ilska eller ånger är just bara känslor. Att känna belåtenhet och tacksamhet kan vara en mera svårfångad känsla, och du måste träna ditt sinnen för att utveckla och uppskatta glädje och lycka varje dag.

Här är några tips för att träna din hjärna för positivitet;

För att träna dig att hålla dina tankar positiva, fokusera på dina små segrar i vardagen och tillbringar en stund varje dag för att värdesätta vad du har uppnått och åstadkommit under dagen eller under veckan som varit. På det sättet kommer din hjärna att tränas i att fokusera mera på positiva saker.

Skriv varje dag ner tre saker; som du är nöjd med och som du gläds åt.

Fira små framgångar; och små vinster som annars går obemärkt förbi.

Håll en balans; mellan ditt arbetsliv, dina intressen och din familj.

Spendera tid; med dina vänner och avsätt en dag bara för dina    fritidsaktiviteter när du gör vad du helst vill och önskar.

Hitta din inre kreativitet; om du strävar efter långsiktig lycka, börja med någon kreativ aktivitet. Alla har sina egna unika förmågor, som att måla, rita, laga mat eller baka, musik, dans eller något helt annat då din kreativitet och skaparglädje kan få fritt spelrum.

Sträva inte efter perfektion; vi är alla människor, acceptera dina misslyckanden och tillkortakommanden, och låt dig aldrig styras av känslor av misslyckande. Acceptera att du är ofullkomlig, då kan du fortsätta sträva efter att få annorlunda och bättre resultat.

6. Öva och praktisera Mindfulness och Meditation. 

Att utöva mindfulness hjälper till att rensa bort negativa tankar och tränar din uppmärksamhet att fokusera på nuet och på positiva tankar. När du börjar träna mindfulness kommer du att se en klar förändring i din kontakt med omgivningen, i dina relationer och i ditt humör.

Lycka till med dina nya utmaningar 💙

Din hjärna går mestadels på autopilot, en autopilot som håller dig kvar i dina gamla beteenden. Med mindfulness och meditation kan du ta kontroll över ditt tänkande och agerande. 

Mindfulness-tekniken gör att du kan förhindra att autopiloten tar över, och få en mera fokuserad avsiktlig reaktion baserat på din vilja. Om du fortsätter att träna på det här sättet kommer du återta kontrollen över ditt humör, ditt mående och du kommer att kunna kontrollera dina stressnivåer och höja din livskvalitet.

“ Du kanske inte är där du vill vara, men du kan se tillbaka och vara tacksam att du inte är där du brukade vara”

Joel Osteen

Leave a Reply