Utbrändhet och smart planering

Kvinna i blått utbrändhet

Utbrändhet och smart planering

Om du känner dig stressad redan när du vaknar på morgonen, så kommer stressen att jaga dig hela dagen. Du kommer troligen känna dig stressad hela dagen och inte får gjort det du skulle. Och när du får saker ogjorda kommer samvetet och stressen att störa dig igen. Du behöver ta kontroll över din tid för att få lugn och ro.

Utbränd

Det finns några mått och steg som du kan ta som är enkla och inte allt för omvälvande. Som kan förhindra att du känner dig totalt utbränd. Ett bra sätt att få kontroll över dagen är att skapa en morgonrutin som förbereder dig och ger kontroll över den kommande dagen. Då kan du leva mera medvetet utan att låta andras agenda styra ditt liv. Det behöver inte vara så avancerat, bara en stund att koppla av och planera din dag.

Utbrändhet och smart planering

Du kan t.ex. börja dagen med en stunds meditation och en extra nyttig frukost. Eller att lugnt väcka kroppen och livsandarna med lite stretching eller taichi. Att visualisera dina mål för dagen och se framför dig hur du når dit. Du kan skriva i din kalender eller dagbok. När du skriver upp dina hållpunkter för dagen frigör du hjärnan från jobbet att hålla reda på det. Läs några peppande sidor eller citat ur en bok.

Tidsplanering utbrändhet

Här kommer det några fungerande metoder att ta kontroll över din tid.

 

 

kontroll över din tid

♣ Det är känt att allt som kräver disciplin, som att skaffa sig en ny vana är lättare att starta på morgonen. Dagen är ny och du kan styra den dit du vill.

lycka-divider-small

♣ Det är sånt som du gör varje dag som ger resultat. Saker som är svåra att ta tag i, men som är bra för dig, har med tiden stor påverkan på hur du mår. Det behöver inte vara någon stor förändring varje dag. Om du ökar din insatts med 1 % varje dag så kommer det att ge stora effekter över tid. 

lycka-divider-small

Skriv ner alla tankar och frågor under dagen så behöver du inte hålla allt i huvudet och slipper oroa dig att du ska glömma. En liten anteckningsbok i fickan kan bli din bästa vän när du organiserar din tid.

En Vacker Anteckningsbok

lycka-divider-small

Skapa rutiner. Om du följer en känd rutin är det lättare att behålla koncentrationen och få uppgifterna klara. Då kan mycket gå på autopilot och arbetet känns inte så betungande.

lycka-divider-small

Under en dag finns det vanligen många saker som kan strykas från listan över det du gör som tar tid i onödan. För att bli effektivare, gör en genomgång över saker som är onödiga och kan tas bort. Hur mycket tid går till att titta på TV, slösurfa på Internet, läsa skvallertidningar? Säkert går en hel del tid åt till detta, men är det väl använd tid? Vad är viktigt? Prioritera.

lycka-divider-small

 Belöna dig själv när du fått dina uppgifter gjorda, så att du sporrar dig till nya stordåd.

Tidsplanering mot utbrändhet

När du nu har din tid organiserad så kan det vara på plats att ytterligare utöka din tillgängliga tid. Vad skulle du göra om du fick en timme mer om dagen? En timme om dagen i en vecka är 7 timmar och på en månad blir det 30 timmar. På 30 timmar finns det mycket härligt som man kan hitta på.

En bok om Tids & Stresshantering

 

Då tittar vi på hur man kan frigöra en timme om dagen. Välj några punkter att starta med så att du kommer igång. Ta helst inte allt på en gång då kan det bli betungande och rörigt. Ta några steg åt gången för att få bättre kontroll över din tid och för att tjäna en timme om dagen.

klockor utbrändhet

 Tjäna en timme om dagen

Det finns massor av forskning, neurologisk och beteendevetenskaplig, som visar hur viktig tidsplanering är för ditt välbefinnande. Det är också klarlagt vad som är det effektivaste sättet att kontrollera timmar och minuter. Det finns ju ett begränsat antal timmar och minuter på ett dygn, men ju bättre organiserat det är desto mer får du plats med.

Här kommer dom bästa tipsen på hur du tjänar en timme om dagen.

💚 Skriv en lista varje kväll på dina uppgifter till morgondagen. Välj dom tre viktigaste och prioritera dom först. När du skriver ner det som du prioriterar till morgondagen så kan du släppa tankarna på det och sova bättre.

Divider-svart-small

💚 Ta reda på när på dagen som du arbetar mest effektivt och utför det mest krävande arbetet då. Rutinsysslorna som du kan göra på autopilot kan du spara till senare. För en logg över ditt arbete ett par veckor för att se vilken tid som du är mest effektiv på.

Divider-svart-small

💚 Sätt upp deadlines för dina uppgifter så jobbar du effektivare. Bestäm när den ska vara klar och hur lång tid den får ta.

Divider-svart-small

💚 Minimera alla störande avbrott. Det tar upp till 20 ggr så lång tid att komma tillbaka till full koncentration, som den tid avbrottet varar. Cirka 2 timmar per arbetsdag räknar man med är avbrott och störningar som tar koncentrationen från det som man ska jobba med.

Divider-svart-small

💚 Sätt upp realistiska mål som du kan slutföra. När du avslutar en uppgift så skapar hjärnan endorfiner som ökar din motivation och kreativitet. När du har klarat av ett delmål så kommer du att känna att du har flow och kan ge dig på nästa uppgift. Så dela upp dina uppgifter i små delmål så du kan bli klar med en del och känna dig nöjd och belåten.

LYCKA TILL!

Leave a Reply

11 − tio =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.