Känna tacksamhet minskar risken för sjukdom

Två hjärtan - känna tacksamhet

Känna och visa tacksamhet gör dig friskare.

Att känna tacksamhet för människorna i vår omgivning och sakerna i våra liv ger en tydlig uppgång i hälsa och mående. Tacksamhet ger dig bättre humör, förbättrar sömnen, gör dig mindre trött och sänker risken för hjärt o kärlsjukdomar. Det minskar till och med risken för en andra hjärtinfarkt hos dem som har drabbats av hjärtsvikt tidigare, det har forskare från University of California i San Diego upptäckt.

Att känna tacksamhet sänker biomarkörer för inflammation, som är relaterade till hjärthälsa och en rad andra kroniska problem.

Känna tacksamhet och forskning

Forskarna studerade effekterna av andlig tro och tacksamhet hos 186 män och kvinnor som hade diagnostiserats med hjärtsvikt och vars hjärtattacker hade orsakat skador på hjärtat. Under åtta veckorna förde de en ’tacksamhetsdagbok’, där de skrev ner de saker som de var tacksamma för. 

Deltagarnas inflammatoriska biomarkörer minskade, vilket i sin tur minskade risken för en andra attack. De rapporterade också en rad andra hälsofördelar, inklusive förbättrad sömn, bättre humör och mindre trötthet.

Äpplen och grönt te förhindrar cancer

Vi vet alla att, mycket grönsaker och frukt och dricka grönt te är bra för oss, men äpplen och grönt te kan också förhindra cancer, hjärtinfarkt och stroke i synnerhet.

Fördelar med grönt te och äpplen

Ett rött äpple - känna tacksamhet

Grönt te och äpplen är rika på föreningar som kallas ’polyfenoler’, och dessa har en skyddande effekt genom att blockera en signalmolekyl som kallas ’vaskulär endotel tillväxtfaktor’. VEGF är den främsta drivkraften bakom bildandet av blodkärl (angiogenes), en process som är ansvarig för cancertillväxt samt uppbyggnad av plack i artärväggarna, vilket kan leda till hjärtinfarkt och stroke.

Och detta är inte bara teori; det är en process som forskare vid Norwich Institute of Food Research kunde observera i blodprover. Polyfenoler aktiverar också ett annat enzym som hjälper till att främja kväveoxid i blodet, vilket hjälper till att slappna av blodkärlen och förhindra artärskador. 

Råa frukter och grönsaker är nyckeln till mental hälsa 

Råa frukter och grönsaker är bättre för den mental hälsa än konserverade, kokta eller på annat sätt bearbetade produkter, rapporterar forskare från Nya Zeelands University of Otago. 

Deras undersökning av mer än 400 unga vuxna från Nya Zeeland och USA, publicerad i Frontiers in Psychology, hittade ett samband mellan att äta råa frukter och grönsaker och mått på psykiskt välbefinnande, positivt humör och livstillfredsställelse.

Nyttiga frukter och grönsaker

”Tillagning och bearbetning av produkter begränsar sannolikt upptaget av näringsämnen som är nödvändiga för optimal psykisk funktion”, säger medförfattare Tamlin Conner, Ph.D. De 10 bästa råvarorna för psykisk hälsa är morötter, bananer, äpplen, mörkbladiga grönsaker, grapefrukt, sallad, citrus frukter, bär, gurkor och kiwi.

Leave a Reply

nitton + 3 =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.